Via de blog van Kwante in Wonderland kwam ik dit idee tegen met de oproep of andere bloggers ook mee wilden doen aan Monthly Monday Book Shelfie. Dit leek mij heel erg leuk, omdat ik zo ook steeds stukje bij beetje mijn boekenkast laten zien. Er staat in ieder geval meer dan genoeg in.

Hoe werkt het?
Elke tweede maandag van de maand bedenkt Kwante een onderwerp, deze maand is dat koninklijk boek. Vervolgens kan je een boek uit je kast uitzoeken die jij bij het onderwerp vindt passen. Daarna vertel je kort over je gekozen boek.

  • Hoe kom je er aan?
  • Heb je het al gelezen?
  • Wat vond je er van of wat verwacht je er van?

En natuurlijk plaats je een leuke bookshelfie.

Het boek dat ik voor het thema van deze maand heb gekozen is: Laat voor de thee in het hertenpaleis geschreven door Tamara Chalabi. Dit is een autobiografisch roman geschreven over de tijd voor de oorlog in Irak.

Achterflap:
In april 2003, vlak na de Amerikaanse invasie, komt Tamara Chalabi voor het eerst van haar leven in Irak, een land dat ze alleen maar kent uit de kleurrijke verhalen die haar ouders, ooms en tantes haar vertelden. Tot ze moesten vluchten na de revolutie van 1958 speelde de familie Chalabi een vooraanstaande rol in de Irakese maatschappij. Van de Ottomaanse tijd – toen ze een prachtige villa in de buitenwijken van Bagdad bewoonden en overgrootvader Abdul Hussein Chalabi een van de notabelen van de stad was – tot de swingende jaren vijftig – in Bagdad een tijd van muziek, film en vooruitgang – was de familie Chalabi niet weg te denken uit de hogere kringen van Bagdad. 

‘Je kunt je niet voorstellen wat een heerlijk leven we leidden in Bagdad, Tamara. Ik voelde me daar een koningin.’
Grootmoeder Bibi

Het is in die zin niet letterlijk een koninklijk boek, maar door de quote die op de achterkant staat van grootmoeder Bibi was dit toch het eerste boek waarin ik aandacht bij het thema koninklijk. Ook de titel gaat over een paleis, hoeveel koninklijker wil je het hebben.

Ik heb dit boek in februari gekocht toen ik los ging op het boekenfestijn in Nieuwegein. De titel en de achter spraken mij heel erg aan. Ook voor mijn landenchallenge wilde ik meer boeken lezen uit of over andere culturen, en dat is ook een van de redenen dat ik deze meegenomen heb.

Het boek ligt nog op mijn veel te hoge to-read stapel, maar ik hoop er snel in te kunnen beginnen aangezien het het me wel erg nieuwsgierig maakt. Normaal gesproken blijf ik liever bij non-fictie vandaan, dus ik vraag me af of dit boek mijn mening kan veranderen.

Bedankt voor de tag Kwante! Ben benieuwd wat het thema voor volgende maand is!

Liefs uit boekenland! ♡

2 gedachtes over “Monthly Monday Book Shelfie 

Geef een reactie

